MUST 20 jaar2010 – Ring Utrecht

klein filmpje om het jubileum van MUST te vierenMUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. Zo ook een project wat nog steeds loopt: de ruimtelijke inpassing van de Ring Utrecht. In 2010 waren wij hier al mee bezig. Voor dit project ontwierpen wij een opvallende ingreep: een 249 meter lange overkluizing bij Amelisweerd. 

Na uitgebreide ruimtelijke en verkeerskundige verkenningen bleek er in 2009 geen andere uitweg: wil de regio in de toekomst bereikbaar blijven dan moet de A27 moet ter hoogte van Utrecht verbreed worden.

Samen met Rijkswaterstaat ontwierpen wij de ruimtelijke inpassing van verschillende varianten voor de A27. In 2010 hebben Rijk en regio het voorkeursalternatief voor de Ring Utrecht vastgesteld. Dit maakte de weg vrij voor de selectie van een voorkeursvariant. In twee trechterstappen werd een keuze gemaakt voor een hoofdsysteem. Daarna werd verkend welke impact de verbreding heeft op de omgeving. Burgers en gemeentes werden geconsulteerd om hun voorkeur en bevindingen te delen. Dit leidde er toe dat in juni 2014 de voorkeursvariant kon worden vastgesteld.

Maquette landschap rondom Ring Utrecht

De meest in het oog springende maatregel die wij ontworpen is de 249 meter lange overkluizing bij Amelisweerd. Deze compenseert niet alleen de schade van de verbreding, maar herstelt ook een wond uit het verleden.

Dit project loopt nog steeds. Wil je meer weten over de huidige stand van zaken? Lees de uitgebreide beschrijving op onze projectpagina of kijk op de website www.ikgaverder.nl.

  • Veerle Simons
  • oktober 2017

MUST 20 jaar2009 – Randenbroek Zuid

klein filmpje om het jubileum van MUST te vierenMUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2009 werd het stedenbouwkundig plan voor Randenbroek-Zuid vastgesteld. Door de bewoners stapsgewijs mee te nemen in de planvorming, werd het plan breed gedragen. 

Randenbroek-Zuid is een wijk uit de jaren ’50 in Amersfoort. Om de wijk weer bestendig te maken voor de toekomst, maakte MUST een nieuw stedenbouwkundig plan, beeldkwaliteitsplan en inrichtingsplan openbare ruimte.

Randenbroek kaart

De belangrijkste opgave was het verbeteren van de woonkwaliteit en het vergroten en gevarieerder maken van het woningaanbod. Ons stedenbouwkundig plan bestond uit het toevoegen van een derde woonbuurtje aan de wijk en het verbeteren van de relatie met het aangrenzende Valleikanaalpark. Zo werd het aanbod gevarieerder en creëerden we een nieuw groen hart binnen de wijk.

Bewoners van de wijk werden stapsgewijs meegenomen in de planvorming. Met elkaar verkenden we de ontwikkelingskansen van de wijk en brachten we de wensen en mogelijkheden in kaart. Op deze manier werd het een stedenbouwkundig plan dat breed gedragen werd door zowel bewoners, corporaties als gemeente. Na vaststelling van het stedenbouwkundig plan in september 2009, werkten wij verder aan het beeldkwaliteitsplan en het inrichtingsplan openbare ruimte.

Lees meer over dit project op onze projectpagina.

  • Veerle Simons
  • oktober 2017

MUST 20 jaar2008 – Atlas Westelijke Tuinsteden

klein filmpje om het jubileum van MUST te vieren

MUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2008 lag de Atlas Westelijke Tuinsteden in de winkels. Het eerste boek waarin de ruimtelijke praktijken van bewoners van Amsterdam Nieuw-West in kaart werden gebracht.

In de Atlas wordt de dynamiek van de wijk bijna voelbaar

De Atlas Westelijke Tuinsteden is een samenwerking tussen Ivan Nio, Arnold Reijndorp en Wouter Veldhuis. Het toont het dagelijks gebruik van de stad in kaarten en foto’s. Hoe beleven bewoners Amsterdam-West, hoe oriënteren ze zich, welke voorzieningen gebruikt men en op welk moment van de dag? En hoe drukken verschillende nieuwe groepen hun stempel op de stedelijke ruimte?

Een kaart uit de Atlas Westelijke Tuinsteden

De Atlas toont de verandering in de relatie tussen de stedebouwkundige opzet van de Westelijke Tuinsteden in Amsterdam en de betekenis van de straten, pleinen, parken en hoven in het dagelijkse leven van de bewoners en bezoekers. Het laat in een grote variëteit aan kaarten en foto’s de dynamiek van de wijk zien, van horeca tot winkels, van recreatie tot onderwijs, van alledaagse hofjes tot rituele plekken, overdag en ’s avonds. Het resultaat is relevant voor iedereen die zich bezighoudt met de ruimtelijke en sociale vernieuwing van de naoorlogse stadswijken, met integratie en emancipatie en de ontwikkeling van een nieuwe stadscultuur.

Het boek is nog steeds te koop en te bestellen via bol.com. Inmiddels is er ook een vervolg op het boek gekomen: Nieuw-West: parkstad of stadswijk. Dit boek kan je bestellen via deze link.

  • Veerle Simons
  • oktober 2017

MUST 20 jaar2007 – Wagenwerkplaats Amersfoort

klein filmpje om het jubileum van MUST te vieren

MUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2007 wachtte 20 hectare achter het station Amersfoort op herbestemming. Dit werd het project ‘Wagenwerkplaats Amersfoort’. 

Direct achter station Amersfoort ligt het voormalige Wagenbedrijf van de NS. Een gebied van 20 hectare vol monumentale gebouwen. NS poort vroeg ons om een masterplan te maken voor de geleidelijke ontwikkeling van het gebied. Het werd een jarenlange samenwerking met omwonenden, gebruikers van het terrein en de gemeente. Met ruimtelijke improvisatie en een gemeenschappelijk gedragen ontwikkelconcept.

Impressie Wagenwerkplaats Amersfoort

Ons concept ging uit van geleidelijke ontwikkeling van binnenuit, gecombineerd met gerichte impulsprojecten. Het had geen strikte tijdhorizon, maar wel een strikte volgorde van ontwikkelen. Allereerst wilden we gerichte en kleinschalige investeringen die het gebied opnieuw tot leven brachten. In de tweede fase zetten wij in op het realiseren van een duurzame ruimtelijke hoofdstructuur. Daarna was het tijd om de monumentale gebouwen te renoveren en geschikt te maken voor culturele bedrijvigheid, theater en voorzieningen voor de jeugd. Dit was echter niet het einde, maar eigenlijk het begin voor vervolgfasen waarin woningbouw en commercieel vastgoed een rol speelden.

Inmiddels is de Wagenwerkplaats een nationale ontmoetingsplek geworden, waar zakelijk en creatief elkaar ontmoeten. Wil je meer weten over dit project, kijk dan op de projectpagina.

  • Veerle Simons
  • september 2017