De geplande verbreding van de A27, aan de oostkant van Utrecht, houdt de gemoederen bezig. Door de haperende verkeersdoorstroming is Utrecht slecht bereikbaar. Tegelijkertijd vormt de A27 een barrière tussen de stad, de Uithof en het buitengebied. Samen met Rijkswaterstaat ontwerpt MUST de ruimtelijke inpassing van verschillende varianten voor de A27. Met deze ontwerpen worden bewoners en gemeenten geconsulteerd om de varianten te kunnen beoordelen. De overkluizing bij Amelisweerd is de meest opvallende maatregel die door MUST is ontworpen. Deze compenseert niet alleen de schade van de verbreding, maar herstelt ook de wond uit het verleden.
De verkeersdruk op de snelwegen rondom Utrecht is groot. Om de regio in de toekomst bereikbaar te houden zijn ingrijpende aanpassingen noodzakelijk. In de eerste fase van de Planstudie Ring Utrecht zijn verschillende alternatieven onderzocht om de bereikbaarheidsproblemen op te lossen. De consequenties voor ruimtelijke ordening en leefkwaliteit in de Utrechtse regio waren daarbij belangrijke toetskaders om een afweging te kunnen maken. In december 2010 hebben Rijk en regio het voorkeursalternatief voor de Ring Utrecht vastgesteld: uitbreiding van de A27, extra rijstroken op de A12 en de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht. Met dit besluit is de weg vrijgemaakt voor de tweede fase van de Planstudie; de selectie van een voorkeursvariant.
Zorgvuldig trechteren
Om grip te houden op de complexe keuze en de vele varianten is het afwegingsproces gebeurd volgens een zorgvuldig systeem. In de eerste twee trechterstappen is een keuze gemaakt voor het hoofdsysteem. Hierin is het oplossend vermogen voor de verkeersproblematiek leidend geweest. Maar milieuhinder, inpassing in de omgeving en mogelijke ontwikkelingskansen voor de omgeving hebben tevens een belangrijke rol gespeeld bij de afweging.
Na de keuze voor het hoofdsysteem wordt in trechterstap 3 verder onderzocht hoe de verbreding impact heeft op haar omgeving. De snelwegen raken aan alle kanten het bebouwde gebied van Utrecht en Nieuwegein en doorsnijden verschillende recreatiegebieden, landgoederen, stadsparken en natuurgebieden. De verbreding heeft een flinke impact op de kruisende verbindingen onder en boven de A27/A12 langs.
Locatieontwerpen
Voor elk van deze kruisende verbindingen is een locatieontwerp opgesteld. Een systematische verkenning van mogelijke varianten volgens oplopende stappen: ‘optimaliseren’, ‘verbeteren’ en ‘verbeteren plus’. ‘Optimaliseren’ gaat uit van het zoveel mogelijk behouden van bestaande kunstwerken, terwijl bij ‘verbeteren’ wordt uitgegaan van (gedeeltelijke) vervanging van het kunstwerk. Hierbij kan een sprong in kwaliteit worden gemaakt, maar tevens betekent dit een sprong in kosten. Voor een aantal bovenstedelijke verbindingen wordt nog een extra stap gemaakt: ‘verbeteren plus’. Bij deze variant wordt alles uit de kast gehaald om de verbreding van de A27/A12 te combineren met een wezenlijke kwaliteitssprong voor desbetreffende dwarsverbinding. Per locatie zijn de ingrepen van de verschillende varianten inzichtelijk gemaakt door visualisaties. Met deze beelden zijn bewoners en gemeentes geconsulteerd om hun voorkeur en bevindingen te delen. De varianten van elk van de locatieontwerpen worden beoordeeld en afgewogen op de verschillende aspecten van verkeer, milieuhinder en ruimte. Met als doel dat de varianten die op geen van deze aspecten goed scoren afvallen. De zogenaamde ‘rotte appels’ worden eruit geselecteerd en vallen in deze trechterstap af.
Keuze voor de voorkeursvariant
In de laatste trechterstap wordt de uiteindelijke keuze gemaakt voor de voorkeursvariant. In deze stap worden scenario’s ontwikkeld waarin de verhouding tussen verkeersontwerp, ruimtelijke kwaliteit en kosten zorgvuldig is afgewogen. De keuze van het hoofdsysteem wordt gecombineerd met een van de varianten voor elk locatieontwerp. Door middel van deze scenario’s is in juni 2014 de voorkeursvariant vastgesteld en uitgewerkt in de OTB/MER.
Meer over het vervolg van het traject kan je nalezen op de website van Rijkswaterstaat. Er is ook een mooi filmpje dat het (vervolg)traject in beeld brengt.