MUST 20 jaar2006 – Lakerlopen

klein filmpje om het jubileum van MUST te vierenMUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2006 waren wij druk bezig met de stedelijke vernieuwing van Lakerlopen (Eindhoven). Wij ontwikkelden een speciale matrix-methode waarmee we wensen en behoeften konden toetsen op haalbaarheid. 

Lakerlopen is een van de meest aansprekende voorbeelden van stedelijke vernieuwing in Nederland, door de intensieve samenwerking tussen bewoners, gemeente, woningcorporatie en ontwikkelaar. 

MUST raakte eind 2002 betrokken bij de stedelijke vernieuwing van Lakerlopen. Wij werden gevraagd om samen met alle betrokken partijen de stedenbouwkundige component van de stedelijke vernieuwing opnieuw te verkennen en uit te werken in een masterplan.

Lakerlopen fiets

Wij werden de verbinder tussen mensen en vertaler van wensen in ruimtelijke structuren en ingrepen. Om dit goed vorm te geven, ontwikkelden wij een speciale matrix-methode. Hiermee konden we alle wensen en behoeften toetsen op haalbaarheid. Het zorgde voor een duidelijk kader en een beargumenteerde afweging die voor alle betrokkenen begrijpelijk was. Het resultaat was een Masterplan wat door alle partijen werd omarmd en een goede, intensieve samenwerking tussen bewoners, gemeente, woningcorporaties en ontwikkelaar.

Lees meer over dit project op onze projectpagina.

 

  • Veerle Simons
  • september 2017

Daar stonden we dan opeens op een 5000 jaar oude weg!

Must is bezig om de verhalen uit het verleden een bijzondere plek te geven in de openbare ruimte voor de nieuwe wijk in Ooster-Dalfsen. We konden het natuurlijk dan ook niet laten om te helpen deze verhalen mee op te graven!

  • Ziega van den Berk
  • september 2017

MUST 20 jaar2005 – Limes Atlas

klein filmpje om het jubileum van MUST te vierenMUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2005 rolde onze Limes Atlas van de persen, het eerste overzichtswerk in Nederland over deze Europese Romeinse grensverdediging. 

Door het uitblijven van een herdruk, is het nu een waardevol collectors item.  

De Limes Atlas was het eerste overzichtswerk in Nederland dat de kennis over de Limes bundelde, ontsloot en verbeeldde. De kern van de Atlas bestaat uit meerdere kaarten waarop de ontwikkeling van de Limes en Romeinse bouwwerken en nederzettingen in Nederland duidelijk te zien is. Wij hebben in het bijzonder ingezoomd op de gebieden rondom Leiden, Utrecht en Nijmegen.

Limes Atlas - Kaart fortificaties Nederlandse frontlinie

De beeldende kern van de atlas wordt ingeleid door een aantal opstellen. Deze zijn geschreven door Jos Bazelmans, Tom Bloemers en Bernard Colenbrander. De atlas sluit af met tien refentieprojecten die laten zien op welke manier met archeologische vondsten kan worden omgegaan.

Nieuwsgierig geworden? Lees meer over dit project op de projectpagina. En hoewel de Atlas niet meer te bestellen is, kan je hem wel online lezen via google books.

  • Veerle Simons
  • september 2017

MUST 20 jaar2004 – Hybrid Landscapes

klein filmpje om het jubileum van MUST te vieren

MUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2004 vond in Venetië de 9de Architectuur Biënnale plaats. Wij leverden een bijzondere cartografische bijdrage. Lees meer over ons project Hybrid Landscapes.

‘De impact van deze kaartenreeks was erg groot. Nog steeds worden de kaarten gebruikt voor publicaties.’

Onze kaarten vormden een cartografische analyse van transformerend Nederland. We begonnen in 1860, het jaar dat Nederland voor het eerst volledig in kaart werd gebracht door de Topographische Inrichting Nederland. Het jaartal ligt ook in een periode waarin de geleidelijke maar onstuitbare, en steeds versnellende transformatie van stad en landschap van start gaat.

Tussen iedere kaart van MUST zit een periode van dertig jaar.Het eindpunt van de reeks is 2010, dat inmiddels alweer achter ons ligt. Als je naar de zes kaarten kijkt dan kan je er niet omheen; Nederland is in die 150 jaar bijna onherkenbaar veranderd.

2 kaarten waarop je ziet dat Nederland tussen 1860 en 2010 volledig is veranderd. Deze kaarten komen uit het project Hybrid Landscapes uit 2004De kaarten worden nog veelvuldig gebruikt. Recentelijk nog in het boek ‘Cycling Cities‘, waar werd ingezoomd op de transformatie van de regio Arnhem/Nijmegen tussen 1950 en 2010. Het is mooi om te zien dat de kaartenreeks zijn kracht blijf behouden.

Meer weten over dit project? Kijk dan op de projectpagina.

 

  • Veerle Simons
  • augustus 2017

MUST 20 jaar2003 – Energie is Ruimte

klein filmpje om het jubileum van MUST te vieren

MUST bestaat 20 jaar! En dat vieren wij door iedere week een ‘gouwe ouwe’ onder de aandacht te brengen. Want wat hebben we de afgelopen decennia een hoop mooie projecten mogen doen. In 2003 werkten wij mee aan het project Energie is Ruimte van het Ruimtelijk Planbureau. Aan ons de taak om via cartografie inzichtelijk te maken welke beslag de verschillende vormen van energiebronnen legden op de ruimte. Het leverde prachtige kaarten op. 

Een eerste serie kaarten liet zien welke ruimte kolen, olie, gas, kernenergie en elektriciteit innemen. Hierbij zijn zowel de aanwezigheid van de grondstoffen, de winning, het transport en het gebruik van de grondstoffen opgenomen in overzichtskaarten van Nederland, de Noordzee en Europa.

Kaart van Nederland met daarop ingetekend welke ruimte gas inneemt. Dit was voor het project energie is ruimte.

Een tweede serie kaarten bracht het huidige en potentiële beslag op de ruimte in beeld van wind-, bio-, zonne-energie en waterkracht. Ondanks de toenemende drukte op de Noordzee lijken de mogelijkheden om hier op grote schaal windenergie te winnen erg kansrijk. Daarentegen is de opbrengst van alle landbouwgronden in Nederland, wanneer deze voor de teelt van koolzaad gebuikt zouden worden, niet eens voldoende om alle trucks met oplegger te laten rijden.

 

 

  • Veerle Simons
  • augustus 2017