Must

teamNieuwe collega’s: Freek, Marcia en Vera!

Foto van nieuwe collega's Freek, Marcia en Vera

Wij hebben drie nieuwe collega’s! In juli is Freek begonnen bij ons als ontwerper. Hij doet de Master Stedenbouw aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst, maar heeft al een diploma landschapsontwerper op zak van Van Hall Larenstein.

Marcia heeft ook al een studie achter de rug. Zij is afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven. Maar het begint te kriebelen. Daarom begint ze dit jaar aan de pre-master Stedenbouw en Landschapsarchitectuur aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst. Bij MUST doet ze als stagiaire alvast praktijkervaring op.

Ook Vera is bij ons als stagiaire. Zij studeert Landscape Architecture and Planning aan de Universiteit van Wageningen. Eerder studeerde zij al in Delft, Helsinki en Kopenhagen. Een internationaal typetje dus!

Welkom Freek, Marcia en Vera! Wij zijn superblij dat jullie ons team komen versterken.

 

  • Veerle Simons
  • september 2019

nieuwsEerste exemplaar van unieke Atlas Twente overhandigd

Onno van Veldhuizen, voorzitter van Regio Twente, ontvangt het allereerste exemplaar van de Atlas Twente van Andries Heidema, commissaris van de koning. In aanwezigheid van de ontwerpers en de ateliermeester heeft Onno van Veldhuizen, voorzitter van Regio Twente, het allereerste exemplaar van de Atlas Twente ontvangen van Andries Heidema, commissaris van de koning.

Wie Twente een beetje kent, zal in onze allereerste Atlas Twente een inspirerende weergave van de regio vinden. In de Atlas brengen we de kwaliteiten, kenmerken en structuren van Twente in beeld en laten we zien hoe rijk en gevarieerd deze regio is. Van samen werken tot samen leven, van in de lucht tot onder de grond, van wegen tot water. Met deze kaarten kun je de werking van Twente onderzoeken en begrijpen.

De Atlas Twente

Onno van Veldhuizen: “De Atlas Twente geeft niet alleen feitelijke informatie over de bestaande ruimtelijke, economische en sociale kwaliteiten van Twente, maar ook over haar positie ten opzichte van omringende regio’s en Europa. De Atlas is het resultaat van een mooie samenwerking tussen gemeenten, waterschap Vechtstromen, regio Twente, provincie Overijssel en MUST Stedebouw.” Andries Heidema vult aan: “De Atlas bundelt informatie, waardoor we ons bewust worden van de overeenkomsten en verschillen, maar ook van de samenhang tussen onze leefomgeving en de opgaven waarvoor we staan. En van de kansen die dit ons biedt. Het opent het gesprek over onze toekomst!”

Verspreid door de Atlas zijn zeven typeringen van Twente opgenomen. Deze beschouwingen van Gert-Jan Hospers, o.a. economisch geograaf aan de Universiteit Twente en Twentekenner, zijn een waardevolle toevoeging aan onze objectieve kaarten en infographics. “Dit is een verrijking voor de Atlas”, vervolgt Heidema.

Wij zijn ontzettend trots op het eindresultaat. En extra leuk; iedereen kan de Atlas Twente bekijken, want hij is digitaal beschikbaar.

Bekijk hier ons eerdere artikel over de Atlas.

Onno van Veldhuizen bladert door de Atlas Twente

  • Bram Klatser
  • augustus 2019

Tweets

Throwback ThursdayShipdock: wonen op een oude scheepswerf

Wonen op een oude scheepswerf. In 2002 had de gemeente Amsterdam al plannen om de toenmalige scheepsreparatiewerf Shipdock (nu Damen) te transformeren tot stedelijk woongebied. Wij deden een stedenbouwkundige verkenning voor het gebied, dat als input diende voor het Masterplan Noordelijke IJ-Oevers.

Scheepsreparatiewerf Damen ligt naast een andere iconische Amsterdamse werf: de NDSM-werf. Voor onze stedenbouwkundige verkenning gingen wij op zoek naar de karaktereigenschappen van het gebied die de dragers kunnen zijn voor de transformatie. Zo kwamen we erachter dat de pieren, kades en dokken ervoor zorgen dat de locatie een waterlijn heeft van maar liefst 4,2 km!

Wat ons betreft krijgt het gebied in de toekomst een mix tussen watergebonden activiteiten en woningbouw. In het plan maakten wij ruimte voor een nautisch centrum, dat de spil vormt van het gebied. Ook stelden wij een nautisch transferium voor, met ruimte voor watertaxi’s, rondvaartboten, etc. Daarnaast komt er ruimte voor wonen.

In 2015 kreeg dit project nog een vervolg. Wij schetsten toen drie dmogelijke ontwikkelingsrichtingen voor de Shipdock locatie.

Een definitieve beslissing is overigens nog steeds niet genomen. Op dit moment is het gebied in handen van VolkerWessels, die graag meegaat in de wens van de gemeente Amsterdam om hier 70.000 woningen te bouwen. Scheepsreparatiewerf Damen heeft zich hier echter nog niet bij neergelegd en hoopt ook in de toekomst in het gebied te kunnen blijven. Daarvoor presenteerden zij in juni 2019 een alternatief plan. To be continued…

Meer van deze projecten bekijken? Dat kan via deze link: must – projecten stedelijke transformatie.

 

 

  • Veerle Simons
  • augustus 2019

symposiumRethinking Infrastructure to Bridge Baltimore’s Divides

Foto van een boulevard in BaltimoreMorgan State University – School for architecture + planning (Baltimore, USA) organiseert op donderdag 10 oktober het eendaagse symposium From Exclusion to Inclusion: rethinking infrastructure to bridge Baltimore’s Divides. Wouter is een van de sprekers op het symposium en geeft eerder in de week ook een college op de universiteit.

Het symposium onderzoekt welke invloed wetgeving en ontwerppraktijk hebben op de segregatie en ongelijkheid in Baltimore. De focus ligt op infrastructuur zoals wegen en straatbeeld. Ook wordt gekeken hoe de MLK, Jr. Boulevard ingezet kan worden om segregatie en ongelijkheid te voorkomen in plaats van te bevorderen.

Het symposium wordt gevolgd door een netwerkreceptie. Tijdens deze receptie kan je ook de tentoonstelling bezichtigen met werk van studenten van de Rotterdamse Academie van Bouwkunst en Morgan State University.

Meer informatie over het symposium vind je via deze link: Rethinking Infrastructure to bridge Baltimore’s Divides. Daar kan je je ook aanmelden.


Morgan State University – School for architecture + planning (Baltimore, USA) organises on Thursday October 10th a one-day symposium titled From Exclusion to Inclusion: Rethinking Infrastructure to Bridge Baltimore’s Divides. Wouter is one of the speakers and earlier in the week also gives a lecture at Morgan State University.

The symposium traces the impact of policies and design practices that reinforced segregation and disparity in Baltimore — focusing on infrastructure like roads, streetscape, and transit — and envisions a better way forward for the MLK, Jr. Boulevard corridor.

The symposium is followed by an evening networking reception that serves as the exhibition opening, where you can view work from students of the Rotterdam Acadamy of Architecture and the Morgan State University.

You will find more information about the symposium and tickets here: Rethinking Infrastructure to bridge Baltimore’s Divides.

 

  • Veerle Simons
  • augustus 2019