blogNiets doen is wél een optie

Wouter schreef voor Stadsleven een blog over de 1,5m samenleving.

‘Architecten en stedenbouwers staan meteen klaar om de nieuwe corona-proof stad te ontwerpen. Maar de 1,5m samenleving is geen blauwdruk voor de stad van de toekomst, maar een tijdelijke maatregel… De bestrijding van de pandemie ligt niet in de handen van architecten en stedenbouwkundigen. Dit moeten we overlaten aan medici en gedragswetenschappers.’

Lees de hele blog hier: Niets doen is wél een optie.

  • Veerle Simons
  • mei 2020

lezenOntwerponderzoeken ‘Schaalsprong op de fiets’ gepresenteerd

Kaft het boek boek Naar een schaalsprong op de fiets Vier ontwerpbureaus, waaronder MUST, werkten recentelijk aan een ontwerpend onderzoek naar de toekomst van het fietsgebruik in de G4. Wij onderzochten de situatie in Den Haag. De onderliggende vraag hierbij was hoe het fietsgebruik kan groeien zonder dat de fiets qua overlast op de auto gaat lijken.

Alle onderzoeken zijn gepresenteerd en gebundeld in de publicatie ‘Naar een Schaalsprong op de Fiets’.  De publicatie is te  downloaden als PDF en als gedrukt exemplaar te bestellen bij het secretariaat van het CRa. Een goede samenvatting van alle onderzoeken staat op Architectenweb. En bekijk ook vooral het filmpje wat we maakten van onze fietstocht door Den Haag.

 

  • Pieter Jannink
  • mei 2020

LECTUREMUST in Brazil on the Just City

These times of lock-down are excellent for reflection. And for connecting with people around the world who share our passion for making Just Cities.

Last Saturday I took part in a very inspiring lecture about urbanism in Amsterdam and New York, invited by the Einstein School of Architecture and Urbanism, in Limeira (São Paulo), Brazil.

“What makes a city just?”

With a large group of students and professors, we tried to answer this question approaching the topic from different perspectives: right to the city and participation, affordable housing for all, productive city, climate change and resiliency.

Our Startblock projects in Amsterdam – low-cost, high-energy efficiency, temporary housing for students and status holders – are a good example of what can be achieved by mixing different groups of people who share the same ambitions. The plan for the Havenkwartier in IJmuiden demonstrates the power of a step-by-step strategy in achieving a big, shared vision. Our design exploration of new, high-density, productive typologies in Sloterdijk, aims to give blue-collar workers generous workspaces in the city, which can stand the pressure of a fast-growing housing market.

Manuela Powidayko, senior planner at the NYC Department of City Planning, gave an eye-opening lecture about the efforts that the City of New York and its local communities have been making since Hurricane Sandy hit in 2012. She works with local residents to incorporate flood resiliency measures in the planning and design practice – from the city to the building scale. Climate change is directly affecting our right to the city, by limiting access to urban resources and worsening inequality. The New York example teaches us how citizens’ participation can make the difference in finding sustainable solutions to a worldwide problem.

Our work towards a more just society continues, reinforced by ideas and support of people across the globe!

  • Giacomo
  • april 2020

nieuwsMUST werkt aan: Bodematlas Twente

Kaart voor de Bodematlas Twente die de ondergrond van het gebied laat zien.  ‘Donker, fascinerend, vol geheimen’. Dit zijn enkele woorden uit de meest recente editie van de Blauwe Kamer dat als thema ‘Ondergronds!’ heeft. De ondergrond wordt een steeds belangrijker onderwerp, ook in de stedenbouw en landschapsarchitectuur. Ook bij MUST zijn wij er mee bezig met de Bodematlas Twente.

Foto van het Bodemcafé, waar we input ophaalde voor de Bodematlas TwenteWij werken samen met de provincie Overijssel aan de Bodematlas. Door middel van kaarten, verhalen en gezamenlijke (digitale) workshops, brengen wij al het onzichtbare bovengronds. We selecteerden vier thema’s waarmee we aan de slag gingen. We gaan onder andere in op het grondwater, het ontstaan van de grond zoals zij nu is, de kwaliteit van het bodemleven en de energie die de bodem op kan leveren. Een spannende ontdekkingstocht!

De Bodematlas is een toevoeging aan de succesvolle Atlas Twente. De verwachting is dat hij begin juni naar de drukker gaat. De feestelijke presentatie die diezelfde maand zou plaatsvinden, is uitgesteld naar september/oktober. Iets om naar uit te kijken dus.

 

  • Bjorn Mensink
  • april 2020

Throwback ThursdayCentrumplan Drunen

Voorblad van het boekje 'centrumplan Drunen' Drunen, een dorp in Noord-Brabant. Bekend van het vroegere Land van Ooit, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen en bedrijven als scheepsschroevenfabriek Lips (nu Wärtsilä) en aluminiumfabriek Alcoa (nu Sapa). Onderdeel van de regio die bekend staat als de Langstraat en voorheen groot was door de schoen- en leerindustrie. Voor deze plek maakte MUST in 2001 een plan voor de herstructurering van het centrum.

Drunen is van een oorsprong een dorp met lintbebouwing. Met name de langgerekte lintstructuur van de Grotestraat is kenmerkend. In 2001 besloot de gemeente dat het centrum een kwaliteitsimpuls nodig had. Must werd gevraagd om om het ontwerp te maken voor de locatie ten noorden van het Raadhuisplein, tot aan de Schoolstraat.

Twee modellen

Wij maakten twee modellen met twee verschillende uitgangspunten. Het eerste model ging uit van de vestiging van een supermarkt op het Raadhuisplein / Schoolstraat. De supermarkt is opgenomen in een groot centrumblok waar tevens ruimte is voor horeca, dienstverleningen en kleinschalige winkelruimte. Bovenop de winkels bevinden zich twee verdiepingen woningen terwijl onder het centrumblok een parkeergarage voor de bewoners is opgenomen. Aan de noordzijde van het centrumblok creëert het nieuwe Schoolplein voldoende parkeerruimte voor de supermarkt.

Tekening van het eerste model voor centrumplan Drunen

Het tweede model gaat juist uit van een kleinschalig centrumblok aan het Raadhuisplein, zonder supermarkt. De nadruk ligt meer op wonen, horeca en kleinschalige winkels. Bovenop de winkels bevinden zich in twee lagen wonen. Zonder de supermarkt zijn er minder parkeerplekken nodig. De bewoners kunnen parkeren in het binnengebied.Tekening van het tweede model voor het centrumplan Drunen

Zoals dat soms gaat met opdrachten, is uiteindelijk geen van de twee modellen uitgevoerd. Jammer. Ben je benieuwd hoe het centrum van Drunen er dan wel uitziet? Google Streetview biedt uitkomst. Of ga na de coronacrisis fysiek kijken. Wij zijn heel benieuwd wat je ervan vindt.

Benieuwd naar onze andere projecten op het gebied van stedelijke transformatie? Kijk dan hier:  https://www.must.nl/werkveld/stedelijke-transformatie/

 

 

  • Veerle Simons
  • maart 2020