projectUpdate Atlas Westelijke Tuinsteden

Westelijke TuinstedenDe Atlas Westelijke Tuinsteden (2009) is toe aan een update. En daar werken wij graag aan mee. Arnold Reijndorp, Anita Blom en Wouter Veldhuis (MUST) verzorgen de teksten. Ivan Nio bijt zich weer vast in het beeldmateriaal. Inmiddels nadert de deadline. Dat betekent nog één keer alle teksten doorlopen en nógmaals checken of het beeldmateriaal echt compleet is.

Overigens is de versie uit 2009 momenteel in de aanbieding bij Trancity voor maar €13,50.

 

  • Veerle Simons
  • juli 2016

nieuws‘Ja’ voor plan Duits Lijntje

Duits Lijntje - spoorgids

Ruim een jaar hebben wij gewerkt aan de Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie van het Duits Lijntje. Deze voormalige spoorlijn loopt tussen Boxtel en Wesel (Duitsland) en heeft een rijke geschiedenis. Het was o.a. de katalysator voor de industriële ontwikkeling van het omliggende gebied, speelde een grote rol bij de ontginningen van de woeste gronden van De Peel en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Duitse overheersers. Een spoorlijn met zoveel historie, daar moet iets mee gedaan worden.

Wij onderzochten verschillende aspecten van het traject. Hoe verbind je het verleden met het heden? Hoe kan het Duits Lijntje bijdragen aan woon-werkverkeer? Wat voor recreatiemogelijkheden biedt de voormalige spoorlijn? Hoe verbindt het de steden en dorpen met het omringende landschap? En wat is de ecologische waarde van het gebied?

De uitkomsten zijn beschreven in onze visie ‘Het Duits Lijntje verbindt’. Deze is na te lezen op ISSUU. Inmiddels kunnen wij met trots melden dat de deelnemende gemeenten (Boxtel, Veghel, Schijndel, Uden, Landerd, Mill en Sint Hubert, Cuijk, Boxmeer en Gennep) het voorgestelde plan omarmen. Dit betekent dat er in de toekomst in ieder geval een fietspad komt op het traject van het voormalig spoorlijntje. Wij kijken er naar uit!

  • Web Redactie
  • juni 2016

nieuw projectKempenatlas Vlaanderen

Kempenatlas VlaanderenMUST werkt mee aan de Kempenatlas. Deze atlas brengt de ruimtelijke kwaliteiten van de Kempen helder in beeld met kaarten en essays. AR-TUR, centrum voor architectuur, stedelijkheid en landschap in Turnhout ontving hiervoor subsidie van de Vlaamse Overheid.

Het boek wordt opgebouwd rond verschillende thema’s. Ieder thema focust op een ruimtelijke eigenschap, een structurerend systeem of een representatief fenomeen. Daarnaast worden 20 plekken gekozen, die nader toegelicht worden. De atlas wordt bijgestaan met een tentoonstelling en prikkelende publieksactiviteiten.

Voor deze uitgave werken we naast AR-TUR ook samen met de Universiteit Antwerpen en het Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete.

Meer informatie over de Kempenatlas vind je hier.

  • Veerle Simons
  • juni 2016

in de mediaOud project weer actueel: verdichting van Amsterdam

Verdichting van Amsterdam

Soms worden oude projecten ineens weer actueel. Zoals ons onderzoek Nieuw Amsterdam. Een succesvolle strategie naar verdichting.

In 2009 onderzochten wij in opdracht van ondernemersvereniging ORAM en de KvK, de mogelijkheden van verdichting in Amsterdam. De vraag die wij wilden beantwoorden: kunnen er woningen toegevoegd worden in de hoofdstad, binnen de bestaande stedelijke structuur? Het antwoord was heel duidelijk: ja, dat kan.

De discussie over verdichting is weer actueel, omdat de gemeente Amsterdam via het programma ‘Koers 2025’ de komende tien jaar 50.000 nieuwe woningen wil realiseren. Deze woningen komen voor een groot deel op bedrijventerreinen. ORAM is bezorgd dat wonen werken gaat verdrijven en schrijft hier in haar nieuwsbrief over dat een gedegen stedenbouwkundige visie mist in Amsterdam. Wonen heeft de hoogste prioriteit; werken, winkelen, leren en recreëren staan lager op de ladder. En dat terwijl wonen en werken geen tegenstelling moeten zijn, maar elkaar juist moeten aanvullen en versterken. Het rapport van MUST laat zien dat er alternatieven zijn.

De nieuwsbrief van ORAM vind je hier. Ons rapport lees je hier.

 

 

 

  • Veerle Simons
  • juni 2016